Escolta col·lectiva del pòdcast sobre el colonialisme català i espanyol a Guinea Equatorial i la seva repercussió palpable en la societat i la cultura actuals de la ciutat de Barcelona.
La creació de la proposta sonora ha comptat amb diferents especialistes i activistes per proporcionar una mirada polièdrica del fet colonial. Durant el procés de documentació d’aquesta peça s’han generat dinàmiques d’escolta activa i s’han enxarxat col·laboracions de diversos agents i iniciatives que estan repensant els imaginaris occidentals vinculats a l’art i al colonialisme d’espais culturals de la ciutat.
Amb aquesta trobada s’espera generar un moment de diàleg amb les participants i el públic per acostar-nos de manera crítica a les narracions dominants i hegemòniques que conformen els mites identitaris del fet espanyol i català. D’aquesta manera, es promou un espai de diàleg empàtic i proactiu per prendre mesures en suport de la descolonització de les narratives i les institucions.
Silvia Ayang – Orientació crítica i artística
Naty Messias – Orientació crítica i artística i dinamització
Judit Raso Eho- Orientació crítica i artística
Agnès Pe – Creació sonora
Silvia Albert Sopale – Testimoni
Alicia Eho Aqueriaco – Testimoni
Heidi Ramirez – Testimoni i mediació educativa
Lizbeth Chaviano – Testimoni
Jeffrey Abé Pans – Testimoni
Rusly Cachina Esapa – Testimoni
Sandra Tejada – Testimoni
Equip de mediació comunitària Bornlab – Ideació i producció El Born Centre de Cultura i Memòria, Ajuntament de Barcelona
Agraïments:
Silvia Albert Sopale, Yast Solo, Inongo Vi-Makomé, Juana Nguema Ateme, Deborah Ekoka, Naty Meneses, Kaire Ba, Camila Opazo-Sepúlveda, Mercè Duch, l’Assemblea Idrissa Diallo i Tanquem els CIE, l’Espai Química Veïnal, Radio la Marina, Judith Raso Eho, Serey Kamara Soula i Jessica Sala Eho pel tall del programa radiofònic Invisibles, així com a Resurrección Rope per la seva participació en l’escolta col·lectiva del pòdcast, Sara Manubens i les artistes d’ “Artificalia, exòtica, mirabilia!”, el projecte (Tr)african(t)s i GRECS amb Fundació Solidaritat UB i OVQ i a les persones implicades les taules de treball del mateix, l’equip i les participants de “La colección. Guinea Ecuatorial 1948-1961” de la companyia Azcona & Toloza, Sònia Gardés i el grup de l’assignatura Feminismes, Cooperació i Cocreació de la Facultat de Belles Arts de la UB del 2023, Asari Bibang, Nzé Esono Ebalé, Ramón Sales, Inés Plasencia, Laura Fraile, Sandra Tejada i l’Espai de l’Immigrant, Nora Ancarola, Amanda Cuesta i a l’equip de l’exposició Un altre fi la resta, així com al Centre d’Estudis Africans i Interculturals.
Cites:
- Liz Abee, “Drill Sergeant” (2010, Theseus Vs.) CC 3.0
- Extracte Canal 33 A la Carta. Recomana: Barcelona, metròpoli colonial. Museu de les Cultures, 2016.
- Extracte obra escènica “Blackface y otras vergüenzas” de Silvia Albert (2019)
- Extracte obra escènica “La Moreneta” de Silvia Albert (2022, Museu de Granollers)
- Negro Bey & Mitwa (R Bey) “Ndeme ah bere feat Bella” (2018) © 2021 Mariano Francisco Ebana Edu (Negro Bey)
- Extracte programa radiofònic “Invisibles”, conduit per Associació Guinea catalana Bisila. Radio La Marina, 2022
- Extracte de NODO independencia de Guinea Ecuatorial. NOT N 1346 A (oct 1968) Arxiu RTVE
- Manifest manifestació anticolonial (Barcelona, 12 octubre 2018). Enunciació de Sandra Tejada i registre de Laura Fraile.