×
back

Gnawa: a tres cordes


L’aparició de la música Gnawa al Marroc es remunta al període d’utilització de les rutes comercials en les quals es comercialitzen amb persones negres esclavitzades. Això succeeix al...

L’aparició de la música Gnawa al Marroc es remunta al període d’utilització de les rutes comercials en les quals es comercialitzen amb persones negres esclavitzades. Això succeeix al segle XVII. Cinc segles després, la música Gnawa encara manté el seu caràcter ritual i místic a la vegada que la seva predisposició per la fusió i la connexió amb altres manifestacions musicals.

Com arriba el Gnawa a l’escena musical de Barcelona? Quin és el traçat que segueix el Gnawa pel que fa a la seva relació amb la memòria? Des de l’Espai Avinyó proposem un conversatori amb diferents grups de música del teixit associatiu de la ciutat per tal de generar un espai de reflexió i escolta, a més d’un petit concert musical de la mà dels tres protagonistes del conversatori.

Amb:

Walid Mahmoud Mountassir. Natural de la regió de El Jadida és un cantant i intèrpret de Guembri arrelat a l’escola de transmissió oral Marroquí. La seva formació tradicional és fruit dels ensenyaments de grans mestres de “Gnaoua” com Mohamed Koyo i Mokhtar Gania. Ha estat guitarrista d’Anonyms (2003), fundador i creador de l’òpera prima Merhaba (2013). Actualment, es troba en una recerca vital al voltant de la música Gnawa i fent un exercici de recuperació i formació que va una mica més enllà del llindar tradicional. Proposa una fusió folklòrica-contemporània que conserva amb delicadesa els trets i la puresa de l’essència gnaoua.

Maalem Abdellah Harroch. Nascut a Tànger el 1962, mestre de gnawa per herència familiar. Des d’una edat molt primerenca entra al món del trance acompanyant la seva mare a les cerimònies de gnawa anomenades “Lilas”. Als 7 anys comença amb els instruments, karkaba, Tbal i guembri, i als 15 anys forma part de Dar gnawa, una associació que es dedica fins avui a ensenyar a transmetre i guardar el llegat del gnawa. Al llarg de la seva carrera va conèixer els mestres més influents com Hmida Boussou i Sam. Als anys vuitanta, forma part de Gnawa Expres, un grup a càrrec del mestre Abdelmajid Demnati, on fan gira per tota Europa als anys noranta. També ha pogut compartir escenari amb grans músics de la mida de Randy Weston.

Salah Eddine Touali és cantautor, nascut a Tànger. Acompanyat de la seva guitarra acústica, guembri i piano, canta a racons, tant a la seva ciutat natal, com a Barcelona, on ha creat “Indie Gnawa”, un grup inspirat en gnawa, música marroquí, western blues, rock n roll i indie music. Els membres d’aquesta banda, nascuda a les muntanyes de Tordera, són músics i amics de Catalunya, a Cantamtam on tenen l’estudi “Gaia”.

Dinamitza: Youssef El Maimouni (Ksar el Kebir, 1981). Llicenciat en Filologia àrab i Màster en Mediació de conflictes ha dedicat la vida laboral al món social principalment en projectes destinats a l’atenció a joves en risc d’exclusió social. Actualment, combina la direcció d’un Casal de Joves en un barri de Barcelona amb la literatura. És autor de la columna Baisara que es publica a la revista Masala i autor de la novel·la ‘Cuando los montes caminan’, Roca editorial.

Col·labora: La Iguana – Cultura de proximitat


  • 19/03/2022 / art, Marroc, músiques


  • 1 Star (No Ratings Yet)
    Loading...
  • <iframe width="600" height="60" src="https://player.xrcb.cat/?url=https://xrcb.cat/wp-content/uploads/2022/04/Podcast_gnawa_mix_editar.mp3&podcast=Gnawa: a tres cordes&podcastlink=https://xrcb.cat/en/podcast/gnawa-a-tres-cordes/&radio=Espai Avinyó – Llengua i cultura&radiolink=https://xrcb.cat/en/radio/espai-avinyo/" frameborder="0" scrolling="no" style="overflow: hidden; max-width: 100%;">Iframe no esta soportado en tu navegador.</iframe>